Så er der tid igen
Men hvad vil det egentlig sige at have tid? Hvornår har vi tid? Og hvor meget tid har vi?
I går var jeg hjemme 17:05 og skulle have Lars med ind til byen for at købe julegaver. Farmor og Lasse skulle heldigvis have samme sted fra, og svigermor skulle have gavekort - fra den anden ende af gågaden. Så vi nåede det hele inden butikkerne lukkede, og Christians julegave klarede vi i Brugsen. 15 min og 4 julegaver var klaret.
Så jeg mente jo at jeg havde masser af tid. Jeg kunne jo nå gaverne til mine forældre i dag.
Og i dag var det så tid igen-igen
Julegaveræs igen i dag. Jeg skynder mig ind efter gaver til min mor, for hende var jeg sikker på, hvad hun skulle have. For at være sikker på at jeg ikke køber det samme til min far, som farmor har købt, ringede jeg "hjem" kl. 17:23. Havde jeg så tid til at finde julegaver til far og pakker til pakkeleg? Ja, det skulle gå hurtigt, så. Men da jeg kommer ind i forretningen og får hevet den stakkels sælger ud fra bag disken, finder jeg ud af at alle butikker lukker kl. 18:00 i denne uge, og ikke kl. 17:30, som de plejer.
Har jeg så fået mere tid? Jeg har jo nok ikke fået mere tid, men lige i øjeblikke blev tiden fordelt på en anden måde, som jeg ser som værende en fordel for mig.
Det er vel fordelingen af tiden og prioriteringen, der gør, om man "har tid" eller ej. Kig en gang imellem på uret og se hvor lang tid, du rent faktisk venter i telefonen, står i kø, kommer afsted senere ved at tage den med ro osv. Jeg foretrækker at bære Mille ud til sig selv stille og roligt mens jeg snakker med hende, i stedet for at løfte hende op og sætte hende ud. De ekstra 5 sekunder, dør jeg jo nok ikke af. Og både jeg og Mille nyder det, og jeg får mere overskud af det.
Til slut vil jeg stille spørgsmålet om det at have overskud gør, at man får mere tid?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar