onsdag den 12. februar 2014

Måder at opfordre til mord på

Tal i en bankohal
Før jul samlede vi begge en gang omgangssyge op. Kæresten var så syg at han selv fandt ud af at han skulle til valgtæge om søndagen. Fint for det, vi tog til vagtlæge og han fik en recept.
Apoteket har dog kun åbent 2 timer lørdag og søndag aften, og vi var inde i byen et par timer forinden. "Kan vi ikke køre op til min mor og få noget varm kakao?" Jo, det kunne vi da godt, men hun var jo til banko i fælleshuset hver anden søndag. Så jeg blev sendt ind i løvens hule efter svigermors nøgler.
Med mine aller forsigtigste bevægelser åbnede jeg døren ind til bankolokalet og fandt svigermor siddende næsten først for. Og så stille, at drt knap kunne høres, spurgte jeg hende om jeg måtte låne hendes nøgler så vi kunne gå over og lave kakao. Det skulle jeg aldrig have gjort! Sikken utilfredshed de to døve koner på den anden side af bordet, kunne stable på benene. "Det er ikke til at høre noget når I snakker sådan!" "Hvad sagde han?" "Var det 15?" "SSSYHH!" Havde de været bare en smule mere mobile, havde jeg ikke været her i dag.

Stik de andre i klassen
Vi får jo ført fravær på skolen. Det sker for hver enkelt time. I går var Elevplan, hvor det foregår, nede, så læreren spurgte om vi manglede andre end A, L og E. S har ikke hørt det hele og råber op om læreren har husket E. Det har hun og spørger om der er flere. Jeg spørger ud i klassen om vi skal til at stikke hinanden, og den eneste, der siger noget, er C, som siger "Jah." efter at have fået bekræftet det, siger jeg at vi mangler J og K.
"Dt gjorde du bare ikke, det der!" lød det fra flere steder i klassen. Ingen andre havee hørt Cs ja.

Foreslå at rykke timerne
I morgen skal vi have jobsøgning i 3-4. lektion og EØ i 5-6. lektion. Min bus er inde kl. 7:35 eller 10:27, så enten skal jeg møde ind til første lektion eller også skal jeg komme en halv time for sent.
Det viser sig så i dag at vores EØ-lærer ikke har skema de første to timer i morgen. "Så har jeg et forslag." "NEJ!" lød det fra hele klassen. De her forkælede unger synes åbenbart det er meget federe at sove længe end at have fri til middag.
Men det er selvfølgelig de samme, der synes det er for dårligt at vi får lektier for, hvis de tager mere end en halv time at lave.

tirsdag den 4. februar 2014

Ungdommen nu til dags

Jeg er startet i skole igen. Jeg er født i 85, gået i skole, arbejdet, prøvet at blive fyret, prøvet at sige op under finanskrisen, været i aktivering og gået arbejdsløs i 3 år. Nu er jeg så startet i skole igen på en HGS. Adgangskravet er at man har en HTX, en HF eller en gynmasieuddannelse, og det gør at mindst halvdelen af klassen er fra 90'erne.
Så nu er jeg åbenbart begyndt at tale om "ungdommen nu til dags".

De er sløsede
Efter at have lånt en blyant af en af pigerne i to dage, valgte en dreng at spørge "Hey, lærer, stiller skolen ikke papir og blyanter til rådighed?"
En anden kommer konsekvent for sent. Hvorfor? Hun bor 10-15 minutters gang fra skolen.
En tredje sidder i skrivende stund og planlægger hvornår hun skal pjække. Det kan ikke blive i denne uge, for så vil hun få 4 timers fravær i et af fagene.

De er forkælede
Halvdelen bor hjemme fordi det er nemmest at få mor til at lave mad og vaske tøj.
En af pigerne har aldrig brugt en støvsuger og brokker sig når hun ikke har sovet 10 timer om natten.

De er småt begavede
Jeg ved godt, jeg har et C.V., der giver mig kæmpe fordele i IT og i erhvervsøkonomi, men jeg har virkelig svært ved at forstå at alt, de ikke forstår, kan være så vanskeligt.
Fx at hvis der er beregnet at der skal være 14.720 kr. i kassen og der rent faktisk er 14.715 kr. så mangler der jo nok 5 kr. i kassen. Jeg forstår ikke at man kan have taget en HTX og ikke kan trække de to tal fra hinanden.
Og er det virkelig nødvendigt at få at vide at man skal skrive "=A1*B1", hvis man skal gange de to felter sammen når vi har fået at vide at man skal skrive "=A1+B1" og "=A1-B1", hvis man skal lægge dem sammen eller trække dem fra hinanden?
Og hvorfor tror man at man kan få en karriere som butiksassistent, hvis ikke man ved, hvordan man trækker momsen fra?
Der er selvfølgelig også hende, der er helt tabt, hvis ikke hun har skrevet alle tavlenoterne ned.

Og så har de ingen idé om, hvordan verden hænger sammen
Citat: "Jeg kan bare ikke forstå, at du ikke kan gå ud og få et job, når nu du har en uddannelse."
Tja, hvis det havde kunnet lade sig gøre, så havde jeg jo nok ikke været i aktivering on/off i 3 år, bedt om at komme ud på en minkfarm og skubbe gylle eller gladeligt stået op klokken bæ for at lægge sildefileter i glas til alle julefrokosterne - selvom jeg jævnligt kom hjem med tøj, der var vådt af lage og fisk og stadig har en trøje, der stinker af marinerede sild?

Jeg har svært ved at overskue det, og er ret sikker på, at jeg ikke finder venner for livet i denne klasse.
Resten er mødre, hestepiger eller aller-bedsteste-bedste veninder, der har nokbi sig selv