Jeg er startet i skole igen. Jeg er født i 85, gået i skole, arbejdet, prøvet at blive fyret, prøvet at sige op under finanskrisen, været i aktivering og gået arbejdsløs i 3 år. Nu er jeg så startet i skole igen på en HGS. Adgangskravet er at man har en HTX, en HF eller en gynmasieuddannelse, og det gør at mindst halvdelen af klassen er fra 90'erne.
Så nu er jeg åbenbart begyndt at tale om "ungdommen nu til dags".
De er sløsede
Efter at have lånt en blyant af en af pigerne i to dage, valgte en dreng at spørge "Hey, lærer, stiller skolen ikke papir og blyanter til rådighed?"
En anden kommer konsekvent for sent. Hvorfor? Hun bor 10-15 minutters gang fra skolen.
En tredje sidder i skrivende stund og planlægger hvornår hun skal pjække. Det kan ikke blive i denne uge, for så vil hun få 4 timers fravær i et af fagene.
De er forkælede
Halvdelen bor hjemme fordi det er nemmest at få mor til at lave mad og vaske tøj.
En af pigerne har aldrig brugt en støvsuger og brokker sig når hun ikke har sovet 10 timer om natten.
De er småt begavede
Jeg ved godt, jeg har et C.V., der giver mig kæmpe fordele i IT og i erhvervsøkonomi, men jeg har virkelig svært ved at forstå at alt, de ikke forstår, kan være så vanskeligt.
Fx at hvis der er beregnet at der skal være 14.720 kr. i kassen og der rent faktisk er 14.715 kr. så mangler der jo nok 5 kr. i kassen. Jeg forstår ikke at man kan have taget en HTX og ikke kan trække de to tal fra hinanden.
Og er det virkelig nødvendigt at få at vide at man skal skrive "=A1*B1", hvis man skal gange de to felter sammen når vi har fået at vide at man skal skrive "=A1+B1" og "=A1-B1", hvis man skal lægge dem sammen eller trække dem fra hinanden?
Og hvorfor tror man at man kan få en karriere som butiksassistent, hvis ikke man ved, hvordan man trækker momsen fra?
Der er selvfølgelig også hende, der er helt tabt, hvis ikke hun har skrevet alle tavlenoterne ned.
Og så har de ingen idé om, hvordan verden hænger sammen
Citat: "Jeg kan bare ikke forstå, at du ikke kan gå ud og få et job, når nu du har en uddannelse."
Tja, hvis det havde kunnet lade sig gøre, så havde jeg jo nok ikke været i aktivering on/off i 3 år, bedt om at komme ud på en minkfarm og skubbe gylle eller gladeligt stået op klokken bæ for at lægge sildefileter i glas til alle julefrokosterne - selvom jeg jævnligt kom hjem med tøj, der var vådt af lage og fisk og stadig har en trøje, der stinker af marinerede sild?
Jeg har svært ved at overskue det, og er ret sikker på, at jeg ikke finder venner for livet i denne klasse.
Resten er mødre, hestepiger eller aller-bedsteste-bedste veninder, der har nokbi sig selv
Ingen kommentarer:
Send en kommentar